בתחילת שנת ה-21 לחיי התנסיתי, באופן מפתיע וספונטני, ללא כל הכנה מוקדמת, במפגש עם ישות רוחנית עילאית, אותה חוויתי כישות הרוח המשותפת של האנושות, האני העליון של כל בני האדם, וכמעיין החיים היוצר של התפתחות האנושות והאדמה.

 

Caption

 

הייתה זו חוויה בהירה וחדה, מודעת במלואה, אם כי במצב תודעה אחר, גבוה ומקיף לעין שעור בהשוואה למצב התודעה החושי-שכלי המצומצם היומיומי שלנו. אם הייתי בוחר לדבר בשפת הזוהר הייתי אומר שחוויתי ישות זו כ״נהר היוצא מעדן להשקות את הגן״, כאשר אתה חווה שאתה גם הנהר וגם הגן המושקה על ידו; שאתה- אבל לא האני המוכר לך ביומיום הרגיל- אלא אותה נשמה עילאית, האני העליון של האנושות כולה, הוא שמופיע ומתממש דרכך כעצמיותך האמתית; הוא מקור השפע העולמי היוצר, המקיים ומחדש תדיר את כל ההוויה המתפתחת וצומחת מאין סוף לאין סוף. נוכחתי לדעת שישות כזו, עליה מספרים לנו כתבי הקודש של כל הדתות, קיימת כממשות מוחשית לחלוטין בעולם הממשי, המוסתר מהעין הפיזית רק על ידי מסך דק לגמרי, וחי ופועל במעמקי ישותו של כל אדם. היא גילתה את עצמה כאדם האב טיפוסי, הברוא בצלם אלוהים החי, המתואר בספר בראשית כמקור האלוהי היוצר, הבורא ומעצב את היקום, הטבע, האנושות כולה וכל אדם ואדם. על ישות זו סיפרו לנו כל הזרמים הרוחניים בהודו, פרס, מצרים ובבל הקדומות, למשה היא הציגה את עצמה כ״אהיה אשר אהיה״ בסנה הבוער ובמעמד הר סיני, דרך הנביאים והברית החדשה היא דברה על התגשמותה על האדמה כ״הדבר שנהיה בשר״, וכיצד היא משתלבת מאז בהתפתחות האנושות ככוח של תחייה וחיים חדשים; אותה חוו המיסטיקאים ויודעי הח״ן בימי הביניים ועד שחר העת החדשה, במידה ונותרו נאמנים לרוח האמתית של האנושות והאדמה.

 כאדם צעיר, התנסות זו עוררה בי באופן טבעי שאלות וחידות רבות שלא יכולתי להניח בצד. החיפוש אחר תשובות לחידות הללו הוביל אותי במהרה למחקריו של רודולף שטיינר. כבר בקריאת המשפטים הראשונים נוכחתי לדעת, ראשית לכל, שיותר מחצי מאה לפני התנסותי, היה ביכולתו לתאר אותה במדויק. יתר על כן, הוא גם יכול היה להציג אותה בהקשר הכולל של התפתחות האנושות והאדמה מזמנים קדומים, עד ההווה, ולהציג אותה כהתחלה חדשה של התפתחות המובילה אל העתיד הקרוב והרחוק. בהרצאות שנתן החל משנת 1910 רודולף שטיינר ציין שהתנסות כזו תחווה באופן טבעי על ידי מספר מועט של אנשים החל משנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, ושמספרם ילך ויגדל בהדרגה במשך מאות-ואלפי השנים הבאות. במהרה התברר לי שרודולף שטיינר לא רק היה מסוגל לתאר בדיוק רב בתחילת המאה ה-20 את מה שחוויתי בסופה, אלא שמחקריו הרוחניים מתארים בפרטי פרטים את עולמות הרוח העליונים ואת התפתחות היקום, האדם והאדמה, שהיו מוכרים היטב בתורות הסוד הקדומות, אבל ששעריהם נסגרו בפני התודעה המודרנית. אך מעל לכל- וזה היה הדבר המכריע מבחינתי- כל מחקריו של רודולף שטיינר מוצגים באמצעות כוחות החשיבה ההגיונית והצלולה ביותר, היכולה להיות מובנת לכל אדם המבקש להפעיל את כוחות הכרתו החושבת העצמאית. בשבילי זהו צורך חיוני, שכל ידע, אם רוחני, דתי, מדעי, אמנותי, חברתי, יחווה, ייחקר ויימסר בזמננו בתודעה עצמית מלאה ובשפת החשיבה המודרנית. מלכתחילה, התנסויות רוחניות או מיסטיות שנחוו ונמסרו במצבי תודעה נמוכים יותר מהתודעה היומיומית הערה הרגילה שלנו, בצורה מבולבלת ולא הגיונית, דחו אותי. ככל שהעמקתי בלימוד ספריו והרצאותיו של רודולף שטיינר, אמרתי לעצמי שוב ושוב: ניצב מולי אדם בן זמננו שהנו בן בית בעת ובעונה אחת בעולם החשיבה, המדע, ההגות והיצירה הרוחנית והחברתית של העת החדשה ובעולמות העליונים על כל פרטיהם, כפי שעשו גיבורי ספרות ההיכלות והמרכבה, הקבלה והגנוסטיקה הקדומים בזמנם ומועדם. רודולף שטיינר הופיע לפני כהוגה מודרני לפני ולפנים, שהכיר על בוריה את כל הקפה של ההגות הפילוסופית והמחקרים המדעיים שעיצבו את יסודות החשיבה המודרנית במפנה שבין המאות ה-19 וה-20, ובה בעת, היה ביכולתו, ללא שום סתירה, ליצור גשר מודע ומושכל בין העולמות העליונים לבין העולם הפיזי, ההיסטורי והחברתי. והוא עשה זאת כאדם מודרני לחלוטין, שחי ופעל במרכז אירופה, מרכז החשיבה, המדעים, האמנות והתרבות התוסס ביותר בסוף המאה ה-19 וברבע הראשון של המאה ה-20.

יתר על כן,  במהרה גיליתי שבנוסף למחקריו הכוללים עולם ומלואו, רודולף שטיינר פתח דרך של אימון והכשרה לבניה עצמית של כישורים הכרתיים ברוח המודרנית הזו, הזמינה לכל אדם. דבר זה היה משמעותי לא פחות מגילוי ולימוד תוצאות מחקריו הרוחניים הכלליים, כי בעקבות ההתנסות הרוחנית שעברתי, הייתי זקוק, בנוסף לידע שיאפשר לי להבינה מהיבטים רבים, אלא גם לכלים הכרתיים עצמאיים משלי שאוכל ליצור ולהשתמש בהם בעצמי כדי לחקור ולפענח את חידותיה של התנסותי.

 ברצוני לתאר בהקשר הזה הבט מרכזי מעבודתי הרוחנית בשנים הפורמטיביות של התפתחותי, שימחיש את משמעות המפגש שלי עם מחקריו של רודולף שטיינר...

המשך יבוא