האדם מגיע להתנסות באירועים העולמיים הגדולים רק אם קודם כל הוכיח את יכולתו לפגוש את רוח העולם בפרטים הקטנים ביותר. "בזרע הקטן עליך לגלות את מהות הרוח של העץ הגדול!", כפי שנאמר בספר ״כיצד קונים דעת העולמות העליונים״. רק אז תוכל לגלות אותה גם בעץ הגדול והמפותח במלואו.

 

האירוע הרוחי של המאה ה-20

המשמעות האזוטרית של 12 השנים 1933-1945 לאור מדע הרוח

מחקר אימגנטיבי

וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל, הָעֹמֵד עַל-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא, וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר. (דניאל, י"ב, א’)


מהות החניכה המודרנית
לפני שאגש לתאר בכתב כמה מהאירועים העל חושיים הכבירים שזעזעו את העולם האתרי ב-12 השנים 1933-1945, ברצוני להוסיף מילה של הסבר לקורא הנוגעת לקשר שבין אירועים רוחיים אוניברסליים גדולים לבין חיי הרוח והנפש היומיומיים של האדם השואף בכנות לרוח בזמננו. בספרי "ההתנסות העל-חושית החדשה" תיארתי את "דרמת ההכרה"- תהליכי התמרת והרחבת התודעה המבוצעים בהתאמנות הכרתית שיטתית. תהליכים אלו מאפשרים לתפוס, לדמות ולחשוב בהכרה מלאה וצלולה התנסויות על חושיות, הניתנות לאדם בהתאם לגורלו כמתת חסד, ולהפכן לנושא של תהליכי מחקר על חושי מפורט, בדומה לתיאור של אירועים והתהליכים בעולם החושי פיזי הניתן על ידי חוקר הטבע. לכן היה ביכולתי לתאר בספרי, באופן אובייקטיבי התנסויות הנובעות מהמפגש האישי, העל חושי, עם התגלות האני העליון בעולם האתרי בזמננו.
אבל אסור שיתקבל הרושם בעקבות הקריאה של הספר הנוכחי, שהרוח מתגלה לאדם רק באירועים עולמיים גדולים. נהפוך הוא: האדם מגיע להתנסות באירועים העולמיים הגדולים רק אם קודם כל הוכיח את יכולתו לפגוש את רוח העולם בפרטים הקטנים ביותר. "בזרע הקטן עליך לגלות את מהות הרוח של העץ הגדול!", כפי שנאמר בספר ״כיצד קונים דעת העולמות העליונים״. רק אז תוכל לגלות אותה גם בעץ הגדול והמפותח במלואו. מהות המפגש עם האני האמתי של האנושות היא בדיוק זו, שהוא מגלה לאדם שהוא פוגש באמצעותו את האדם עצמו, את ה"אני העליון" שלו עצמו. מפגש זה מזמננו ואילך אפשרי לכל אדם, אם הוא מקדיש את כוחות ליבו פנימה, בנאמנות ובאהבת אמת, בהתגברות על האגואיזם, להתמסרות אמתית לרוח, הפועלת בליבו ובכל דבר ותהליך בעולם הפיזי.
חשוב לציין בהתחלת מחקרנו כי כל מפגש כזה של האדם עם עצמו מהווה זרע ממשי של התנסות חניכה אמתית לסודות האדם, האנושות, והאנושיות. אני מבקש לציין עובדה זו במפורש, כי למדתי מניסיוני שלעיתים תכופות אנשים מבקשים את סודות החניכה רק ב"אירועים אזוטריים" מסעירים, ייחודיים וסנסציוניים, המתרחשים ב"עולמות העליונים" כפי שהם מדמים אותם לעצמם. דבר זה עלול לגרום לכך שנתעלם מהעיקר המהותי שמדע הרוח נותן לנו היום, ונהפוך אותו למשהו מנותק מהחיים הממשיים. אבל מדע הרוח האמתי מראה לנו בפרוט כה רב כיצד לגלות ולחוות בדברים הקטנים ביותר, "הלא משמעותיים" כביכול, את זרעי מהויות הרוח של האדם והאנושות החשובים ביותר. כאן מתחיל המחקר העל חושי הממשי ועליו בלבד מבוססים הגילויים הגדולים באמת: על גילוי הדברים הגדולים ביותר קודם כל בדברים הקטנים ביותר לכאורה.
מי ששואף לחניכת אמת, לא רק שאינו מקל ראש ולב בדברים היומיומיים הקטנים, אלא, בדיוק להפך (כפי שכל עמוד ועמוד ב"כיצד קונים דעת העולמות העליונים" מבקש להזכיר לנו): רק מי שמימש בחשיבתו, ברגשותיו, במעשיו, ביחסיו לעולם הקרוב ביותר אליו, את מהות האמת והאהבה, יכול להתקדם בצורה נכונה ואמתית הלאה. וכאשר אתה מגלה, שוב ושוב (ואם אינך מגלה זאת, כבר אבדה דרכך) עד כמה אתה טועה ומשלה את עצמך בנוגע ליסודות הללו, הגילוי הזה, מכאיב ונוקב כפי שיהיה, רק יחזק אותך בניסיון החוזר- שוב ושוב- להתקדם בתיקון עצמך, כי עצם הגילוי של הטעות הוא הביטוי לעובדה שאתה יכול לגלות בעצמך את האמת. וגילוי זה הוא האור שמאיר את הדרך ומצית את אומץ הלב לא לוותר על החובה העילאית של ההתפתחות הרוחנית בתקופתנו.
זרע הממשות ההכרתית, מוסרית, המעשית של דרמות חניכה גדולות (ואנחנו אכן עומדים לתאר דרמה כזו), מצוי בכל דרמת חיים, במבחנים, ביסורים, בהתעלות, בכל תמורה ממשית שהאדם מחולל בישותו שלו ובזיקותיו לאחרים. זוהי ההכנה לחניכה אמתית, והכנה זו מתחוללת בחיים עצמם בצורתה האנושית-יומיומית ביותר: בכל מקום ורגע בו אדם מוכן לשנות את עצמו, להתפתח, להתגבר על מגבלותיו, לפתוח את ליבו... שם האני העליון שלו ושל האנושות חי, נושם, פועם ומתממש, הוא חווה כיצד האני שלו הנו חלק בלתי נפרד מהאני העליון של האנושות. רק מימושו העצמי של האני האמתי שלנו בכל רגע ומבחן של חיינו "הרגילים" הוא שמאפשר לנו גם להשתתף בדרמות הגדולות של האנושות ככלל.
אין שום דבר באירוע הרוחי של המאה ה-20 ושל המאה הנוכחית שלא נמצא כבר, אם רק נחפש באומץ לב, ונתמסר באהבה לאמת, בתוך חיינו היומיומיים. ולהפך: בתוך חיינו היומיומיים נמצא את הזרעים אשר בהתאם לתנאי הגורל והחיים של כל אדם, יתפתחו ויהפכו ביום מן הימים לכוחות שיאפשרו לנו גם להשתתף באופן מודע בתהליכי החניכה העולמיים של האנושות כולה.
המימוש העצמי האמתי של האני האינדיבידואלי, היא הדרך לאני העליון הכלל אנושי- והאני העליון של האנושות מלמד את הדרך להכרת סודות החיים והגורל הטמונים בסוד האני האינדיבידואלי של כל אדם. זו המשמעות האמתית של התהוות האנושיות בכל אדם בתקופתנו.
מסיבה זו, יכולו ההתנסויות העל-חושיות המתוארות בספר זה, להתחולל בשלב מסוים של דרך חניכה כזו. הן אמנם מקיפות אדם ועולם, ומתיחסות לאירועים המזעזעים- ומרוממים- את הנפש האנושית מיסודותיה. אבל זהו הזמן בו אנו חיים. זוהי המשמעות של החיים האנושיים מעידן זה ואילך.
לכן, כאשר כוחות הנפש החדשים מתחברים אל הזרם המיכאלי (כפי שציינו בפרק 1), והופכים להיות למושא של מחקר מדע-רוחי, הם גם תורמים להתפתחות הנוכחית של מדע הרוח. מצד אחד, הן נותנות כוחות מניעים רבי עוצמה לתהליך התמרת התודעה וההכרה ופיתוח מודע של מצבי תודעה עילאיים המבוצע בהתאמנות של מדע הרוח. ומצד שני, המחקר של מדע הרוח זוכה באמצעותן לחדירה לעולם על חושי בו מתחוללות התנסויות והתרחשויות ייחודיות. זוהי הסיבה לכך שבמקרה כזו ניתן לדבר על "דרמת ההכרה" של התגלות האני העליון בזמננו. המסתורין של האני העליון בהופעתו ומעשיו האתריים יכול בדרך זו להפוך לאובייקט מחקר של מדע הרוח, כפי שמתואר בספר הזה.

The Spiritual Event of the 20th Century

The Occult Significance of the 12 years 1933-1945 in the light of spiritual science

An Imagination