רק יצירת קשר מודע וישיר, מושכל וחכם, אוהב ומיטיב עם עולמות הרוח הממשיים, יכול להושיע את האנושות בזמן הזה.

הבחירה הנכונה: חידוש הקשר עם עולמות הרוח

רק יצירת קשר מודע וישיר, מושכל וחכם, אוהב ומיטיב עם עולמות הרוח הממשיים, יכול להושיע את האנושות בזמן הזה.

בזמנים קדומים, הקשר הזה היה עדיין קשר מובן מאליו, אינסטינקטיבי וטבעי, והתקיים בתודעה ילדית, שעדיין לא הפרידה את עצמה מהבריאה, מהטבע ומהאדם האחר. את הקשר הזה מוטל עלינו לחדש היום בצורה מודעת ומושכלת אם ברצוננו לתרום להתפתחות הנכונה של האנושות.

בצורה מופלאה הקשר הקדום לעולמות הרוח מתגלה בברכת הגשם הראשון.

ברכת הגשם הראשון

מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ ה’ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ עַל כּל טִפָּה וטִפָּה שֶׁהוֹרַדְתָּ לָּנוּ. ואִלּוּ פִינוּ מָלֵא שִׁירָה כַּיָּם, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו, ושִׂפְתוֹתֵינוּ שֶׁבַח כּמֶרְחֲבֵי רָקִיעַ, ועֵינֵינוּ מאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וכַיָּרֵחַ, ויָדֵינוּ פרוּשׂוֹת כּנִשְׁרֵי שָׁמָיִם, ורַגְלֵינוּ קַלּוֹת כָּאַיָּלוֹת, אֵין אֲנַחְנוּ מַסְפִּיקִים להוֹדוֹת לךָ, ה’ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, וּלְבָרֵךְ אֶת שִׁמְךָ עַל אַחַת מֵאֶלֶף אַלְפֵי אֲלָפִים, ורֹב רִבֵּי רבָבוֹת פּעָמִים הַטּוֹבוֹת, נִסִּים ונִפְלָאוֹת שֶׁעָשִׂיתָ עִמָּנוּ ועִם אֲבוֹתֵינוּ... עַל כֵּן אֵבָרִים שֶׁפִּלַּגְתָּ בָּנוּ, ורוּחַ וּנְשָׁמָה שֶׁנָּפַחְתָּ בּאַפֵּנוּ, ולָשׁוֹן אֲשֶׁר שַׂמְתָּ בּפִינוּ, הֵן הֵם יוֹדוּ וִיבָרְכוּ וִישַׁבּחוּ וִיפָאֲרוּ אֶת שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד. בָּרוּךְ אֵל רֹב הַהוֹדָאוֹת.

הטקס ההפוך של העתיד

מתוך ההרצאה החמישית: הצורה האתרית קיימת

השקיעה והתחיה של האנושות

להבחנה המהותית בין הטקס הדתי לטקס המודרני ההפוך שתיארנו למעלה יש היבט נוסף.  בטקס הדתי, המשתתפים אינם ניצבים זה מול זה, נפש מול נפש,  ופועלי זה עם זה, נפש דרך נפש, אלא ניצבים מול המזבח או ארון הברית, שם הכומר או הרב מבצע את הטקס בשם כל הקהילה. הטקס ההפוך מבוסס על כך שככל שדרכנו הקהילתית הופכת ליצירתית יותר, כך עשירים יותר יהיו מפגשינו עם שותפינו ליצירה. כל משתתף מבקש לפגוש ולהכיר לעומק את רעיו לקהילה ומזמין כל אחד מעמיתיו לליבו ולנפשו. בטקס ההפוך, הדרך והמטרה כאחד מתרכזים במפגש האנושי שהולך ומתפתח וצומח ביחד וחודר אל העולמות הסמויים מהעין והשכל הרגילים.

 באופן זה, כל אדם הופך בשבילי לפלא וחידה קוסמית ואנושית ההולכים וגדלים, והמפגש הופך לגילוי חי של מסתרי הגורל האנושי, וכיצד הוא מתגלה ומתממש דרך מארג הגורלות המשותף שלנו. כפי שקיווה רודולף שטיינר, המפגש האנושי בקהילה המבצעת והחוגגת תדיר את הטקס ההפוך, יהיה "תהליך התעוררות מלבלב וצומח תדיר", המתחזק ומתעמק בהתמדה.

התקווה היחידה של האנושות היום ובעתיד, מבוססת אך ורק על תהליך התעוררות וצמיחה הדדי כזה, שיכול להתרחש רק בפעילות קהילתית יוצרת. בקהילה יוצרת כזו, אשר בה הטקס ההפוך מוגשם בכל פעילות, כל משתתף יכול ללמוד על בשרו, נפשו ורוחו, מה באמת נדרש כדי להפוך למשתתף בתהליך מפרה ומעורר הדדית, צעד אחר צעד, ביחד עם האחרים.

 אם נמשיך בהתמדה לפתח את אמנות הטקס ההפוך, נחווה כיצד כוחות וכישורים ויכולויות מגוונים ורבים כל כך, הרדומים בנפש האדם המודרני, יתעוררו משנתם ויתחילו לפעול, כדי לצמוח בצוותא לגבהי ומעמקי משמעות ויצירה גדולים יותר ויותר. והגם שאנחנו נמצאים אך בראשית הבסיסית ביותר של יצירת האמנות הזו, ביכולתנו כבר בשלב הזה להיווכח כיצד חוויה משותפת אינטימית כזו נוצרת. וזה הדבר המעורר את השמחה והתקווה וההתלהבות הגדולים ביותר היום, הרומזים כבר בהווה על יופיו השלם של פוטנציאל יצירת הקהילה הרוחנית האמתית של האנושות בעתיד.

אם נמשיך לעבוד בהתמדה ובסבלנות,  ברצינות ובהומור, כדי להעיר ולעורר זה את זה באהבה ואמון, חיזוק ואיתגור הדדיים, נבחין שלתהליכי התמרת ההכרה הרגילה יש השפעה מידית גם על הכוחות הגופניים והאתרים העדינים של הקהילה. כוחות החיים המשותפים, הזורמים ופועמים בין אדם לאדם, שאיננו מודעים להם, עולים לתודעה הרגישה והתופסת, המקשיבה והמרגישה. דבר יוצא מהכלל מתחולל בצורה הזו, האפשרי רק בזכות כוחות התודעה והחיים של האדם המודרני: תהליכי ההכרה הרוחניים המודעים, המתמירים את כוחות המוות של השכלתנות המודרנית, מעוררים תפיסות חושים דקות להפליא ותחושות של כוחות חיים ונפש עדינים וחדשים בתכלית, שבעבר- למשל בתרגול היוגה וטאי צ'י במזרח- יכלו להתפתח רק על ידי תרגול גופני. אבל מה שמתאים להכרה ולתודעה המודרניים זה שגם תפיסת כוחות החיים העדינים והאתריים באדם ובטבע יתחוללו כתוצאה מפעילות נפשית ורוחנית, ולא על ידי הפעלת כוחות הגוף. זו דרך שנמצאת כמובן רק בתחילתה, שהרי היא מבשרת עידן חדש בהתפתחות האנושות. אבל מי שמבצע אותה היום ברצינות ובהתמדה הדרושה, חווה בעוצמה רבה את ניצניה כאן ועכשיו.

 לצד פיתוח כוחות הנפש והרוח והעלייה המודעת לעולמות העליונים, מתרחשת גם העמקה לעומקי רזי הגוף וסודות החומר, לכוחות וליחסים העדינים המתחוללים בין ישויות הטבע, המינרלים, הצמחים והחיות, וכיצד פועלים וזורמים כוחות הגוף האתרי החי של הקהילה היוצרת. גם הגוף האתרי של הקהילה יתחיל להיות מורגש, נתפס ומוכר כממשות חיה, ויעוצב באופן מודע ושיטתי כדי לשמש בסיס איתן להתפתחות הנפשית והרוחנית של הטקס ההפוך בשלבים הבאים.

לשלב הראשון של הטקס ההפוך, בו מתבצעת התמרת והחייאת השכל המת של זמננו, שלושה היבטים הקשורים זה בזה:

1 הוא מוביל להתנסות מודעת של תהליכי האתריזציה העדינים ברמה האישית והקהילתית, לא כתוצאה מתרגולים גופניים אלא כתוצרה מהתמרת תהליכי ההכרה הבסיסיים ביותר.

2 הוא מעורר את החוויה המעמיקה של גילוי תעלומות הישות והגורל של האדם, במפגש ההדדי המעורר והמחיה של לב עם לב, נפש עם נפש ורוח עם רוח,

3 הוא מאפשר חוויה ותפיסה קהילתית הולכת וגוברת של תהליכי התמרה עדינים של הגוף האתרי של הקהילה ולבנייה מודעת של ״גוף החיים״ של הקהילה, שישמש בסיס איתן לבניית גופי הנפש והרוח המשותפים של הקהילה בשלבים הבאים של הטקס ההפוך.

הבה נבחן כמה היבטים של תהליך היצירה של הטקס ההפוך יותר מקרוב ...

המשך לקרוא מתוך ההרצאה החמישית: הצורה האתרית חיה, הטקס ההפוך.

המשך לקרוא בספר על השקיעה והתחיה של האנושות